تحلیل-فضای-حرکتی-اصول-هندسی-معماری-ارگانيك-در-معماری

تحلیل-فضای-حرکتی-اصول-هندسی-معماری-ارگانيك-در-معماری

وجود دو نظام هندسي بر اساس دوگونه عملكرد :
اين دو الگوواره هندسي با نامهاي هندسه آفاقي وهندسه انفسي ريشه در انسان شناسي دو ساحتي مطرح شده در فرهنگ اسلامي دارد و پاسخ گوي دو گونه نياز انساني است. اما در نگرشي كلي تر به نظر مي رسد همين دو سطح نياز رفتاري در اجزاء طبيعت هم وجود دارد و در آنجا هم از اجزاء بدن انسان تا همه گياهان و جانوران دو گونه هندسي منظم و آزاد قابل مشاهده است.
الف ( آزاد

اين هندسه در طبيعت وجود دارد و برخي مكاتب با استناد به اين هندسه طبيعت، به معماري آزاد و سيال و پرشكنه ) فراكتال ( روي آوردهاند، غافل از آنكه اين هندسه را طبيعت بر اساس نيازعملكردي و رفتاري به اجزاء خود داده است. اجزائي همچون ريشه ) ريزوم ( رگها، روده، اعصاب و… كه نظريه پردازان فراكتال و فولدينگ به آن استناد ميكنند همه در نحوه رفتارِ ارتباطي و واسطهگري غذارساني و… با هم مشتركاند و چنين رفتاري نياز به هندسهاي آزاد و پرشكنه دارد.بهترين مثال اين عملكرد در زندگي انسانها ساختار شهر است و به همين جهت شهرهاي گذشته نمونههاي خوبي از هندسه ارگانيك آزاد و فراكتالي هستند

( منظم :
اين هندسه در جايي است كه عملكرد، ارتباطي نيست ، بلكه مستقل و وابسته به خود است. به طور مثال در اندامي مثل گل، ميوه يا شكل كلي اندام گياهان و جانوران كه حالت ارتباطي نداشته و قائم به ذات است حالت تقارن و نظم به خوبي ديده ميشود.
در معماري بهترين تجلي اين اصل را بايد در ساختمانهاي مسكوني، معابد و… يافت كه از يك انتظام بلورين همچون چينش اندام گل و ميوه برخوردار است. در اين موارد، هندسه پاسخ گوي نياز انسان به آرامش، سكون و تمركز است. به طور كلي به نظر مي رسد، هندسه آفاقي در بيشتر موارد، جنبه مقدمه اي داشته و مهمترين بخش هاي مستقل هر سامانه داراي هندسه انفسي مي باشد

اصل مهم تعيين كننده روابط اجزاء در هر سامانه، اولويتبندي و رعايت سلسله مراتب در شكل و تناسب، متناسب با رفتار است. در ساختار يك گياه در اتصال هر جزء به ديگري همچون تنه، شاخه، ساقه، برگ يا ميوه مراتبي رعايت شده است بطوريكه يك عامل مهم تعيين هندسه و تناسبات هر عضو مرتبه آن نسبت به عضو قبلي وبعدي است. يعني اجزاي گياه از ريشه تا برگ و ميوه با در نظرگرفتن تناسباتي از نظر اندازه و رنگ و… در كنار هم قرار گرفتهاند.اين اصل حتي در كوچكترين جزء طبيعت هم رعايت شده است.اين اصل در معماري با رعايت حريمها و پردههاي فضائي رخ ميدهد. مسلما” قرار گرفتن اجزاي يك خانه) پذيرايي، آشپزخانه و… در كنار هم نياز به چيدمان مناسبي دارد كه اصل سلسله مراتب واولويتبندي دسترسي خصوصي و عمومي و… آن را تعيين ميكند. كل يك سامانه معماري يا شهر را ميتوان با چيدمان اندام در يك گياه يا جانور و يا ساختار يك فيلم يا داستان مقايسه كرد. در اين تشبيه براي مواجه شدن با هر بخش بايد مقدمات لازم را طي كرد و از بخشهاي پيشين آن گذشت تا به آن دست يافت و هرگز فضاي اصلي در بيرونيترين بخش قرار نگرفته است. مثلا” در ساختاردروني يك مسجد به عنوان يك مكان مطهر و مقدس براي رسيدن به گنبدخانه اصلي نياز به عبور از چند پرده فضايي ) سكانس ( ميباشد و قرار گرفتن فضاي عبادت بلافاصله بعد از درب ورودي درست نيست.

اصل محور :
در هر موجود و گياه و هر جانوري دو نوع محور وجود دارد، يك محوراصلي و يك محور فرعي.محور اصلي يا محور رشد محوريست غير متقارن كه عناصر اصلي روي آن قرار دارند و محور فرعي محوريست متقارن كه عناصر فرعي روي آن قرا دارند. در يك ساختمان هم به يك محور اصلي نياز هست تا عناصر اصلي ساختمان مانند پذيرايي در يك خانه يا شبستان و محراب در يك مسجد روي آن قرار گيرند. فضاهاي فرعي مانند آشپزخانه و سرويسها هم روي محورهاي فرعي بنا قرار ميگيرند

تحلیل رابطه معماری ارگانيك و معماری سبز.نقد و بررسی اصول هندسی معماری ارگانيك در معماری پایدار.

.دانلود تحلیل اصول هندسی معماری ارگانيك در معماری سبز.تحلیل و بررسی اصول هندسی معماری ارگانيك در معماری سبز